loading...

شارژ کارتریج ، شارژ کارتریج در محل ، تعمیرات پرینتر در محل

راهنمای جامع خرید پرینتر جوهرافشان تکنولوژی جوهری انواع جوهر جوهر رنگی جوهر رنگدانه‌ای شرکت Brother اپسون کوداک کارتریج جوهر کارتریج کارتریج‌ اصل

از آنجایی که انواع پرینترهای موجود در بازار بسیار زیاد است انتخاب و خرید یک پرینتر می‌تواند بسیار سخت و مشکل باشد.

افرادی که قصد خرید پرینتری را دارند نه تنها باید انتخاب خود را در بین تکنولوژی‌های موجود داشته باشند بلکه باید انواع و اقسام قابلیت‌ها و تکنولوژی‌های موجود آشنایی داشته باشند تا بتوانند مناسب‌ترین مدل را در میان پرینترهای موجود در بازار انتخاب کنند.

برای مثال برخی مدل‌ها تنها مناسب افرادی است که خواهان پرینت گرفتن به صورت سیاه و سفید هستند در حالیکه برخی دیگر مدل‌ها توانایی پرینت گرفتن از عکس‌ها و تصاویر با کیفیت بالا را دارند.

اگر از آن دسته کاربران خانگی هستید که می‌خواهید پرینترتان چندین قابلیت داشته باشد و بتواند تصاویر رنگی را نیز پرینت بگیرد مدل‌های جوهری بهترین گزینه برای شما است.

پرینترهای جوهری به طور کلی ارزان قیمت هستند اما هزینه‌های کارکرد آن‌ها به‌مراتب بیشتر است. بنابراین مدل‌های جوهری مناسب افرادی است که مصرف بالایی ندارند و معمولاً تنها چند صفحه درماه پرینت می‌گیرند. افرادی که مصرف بالایی دارند و معمولاً چندصد صفحه در ماه پرینت می‌گیرند باید به سراغ مدل‌های لیزری بروند.

https://rozup.ir/view/1531777/%D8%B1%D9%86%D9%86%DA%AF%DB%8C.jpg

تکنولوژی جوهری

در پرینترهای جوهری قطرات ریز جوهر کنترل شده توسط نازل‌های سوزنی و ظریف از طریق کارتریج‌های مشکی و یا رنگی بر روی کاغذ قرار می‌گیرند. از این رو سرعت این پرینترها به نسبت از پرینترهای لیزری کمتر است. شرکت‌های مختلف از این تکنولوژی به روش‌های مختلف استفاده می‌کنند اما معمولاً نتیجه نهایی یکسان است.


انواع جوهر

در حال حاضر دو نوع جوهر به صورت متداول در پرینترهای جوهری استفاده می‌شود. یکی جوهر رنگی (Dye) و دیگری جوهر رنگدانه‌ای (Pigment). شرکت‌هایی مانند کوداک و اپسون از جوهرهای رنگدانه ای استفاده می‌کنند و در مقابل شرکت‌هایی مانند کنون و اچ پی از جوهرهای رنگی استفاده می‌کنند. شرکت Brother از هر دو نوع جوهر استفاده می‌کند، از جوهر رنگی برای پرینترهای رنگی و از جوهر رنگ دانه ای برای پرینترهای سیاه و سفید.

به طور معمول جوهرهای رنگی بهترین گزینه برای افرادی است که رنگ‌های روشن و برجسته را می‌پسندند و جوهرهای رنگ دانه ای مناسب افرادی است که رنگ‌های تخت را می‌پسندند و صفحه پرینت شده‌شان در برخورد با مایعات آسیب کمتری می‌بیند.
البته در طی سال‌ها شرکت‌های مختلف پیشرفت‌های زیادی در تکنولوژی هردو نوع جوهر داشته‌اند هر دو نوع آن تقریباً نیازهای روز کاربران را برطرف می‌کند.


کارتریج جوهر

کارتریج‌های جوهر در پرینترهای جوهری مادام‌العمر نیستند و پس از استفاده باید جایگزین شوند. وقتی هنگام تعویض آن‌ها برسد متوجه می‌شوید که نسبتاً گران هستند. گاهی اوقات هزینه تعویض ست کامل کارتریج‌های یک پرینتر بیشتر از قیمت خود پرینتر می‌شود! پرینترهای جوهری معمولاً سه کارتریج رنگ زرد، قرمز و آبی را در کنار رنگ مشکی برای تولید رنگ دلخواه دارند. برخی از پرینترها نیز هر سه رنگ را در قالب یک کارتریج عرضه می‌کنند‌. برخی پرینترهای پیشرفته تر رنگ‌های بیشتری مانند آبی کمرنگ و قرمز کمرنگ نیز برای تولید تصاویر با دقت رنگ بیشتر دارند.


کارتریج تکی بهتر است یا کارتریج‌های جداگانه؟

بحث‌های زیادی بین کاربران و خریداران در مورد انتخاب بین کارتریج تکی ویا کارتریج‌های جداگانه وجود دارد. یکی از مزیت‌های کارتریج‌های جداگانه این است که اگر یکی از رنگ‌ها تمام شد می‌توان همان رنگ را خریداری کرد و جایگزین نمود و به کار ادامه داد. اما در کارتریج‌های تکی اگر یکی از رنگ‌ها تمام شود باید کارتریج را به کل عوض کنید و رنگ‌های دیگر بلا استفاده می‌ماند. این نکته را هم در نظر داشته باشید که با جایگزین کردن یک رنگ در کارتریج‌های جداگانه هد پرینتر تمام کارتریج‌ها را پاک‌سازی می‌کند و بخشی از جوهر آن‌ها را مصرف می‌کند. این قضیه در طولانی‌مدت می‌تواند به ضرر کاربر باشد. در مقابل کارتریج‌های تکی قیمت کمتری به ازای تمام رنگ‌هایی که جایگزین می‌کنید دارند. بنابر این در این مورد باید در مورد قیمت کارتریج پرینتر مورد نظر خود تحقیق کنید تا ببینید در دراز مدت کدام یک صرفه بیشتری برای شما دارد.


کارتریج‌های اصل یا متفرقه؟

همانطور که در قسمت قبلی اشاره شد قیمت پرینترهای جوهری معمولاً نسبت به انواع دیگر پرینترها کمتر بوده اما هزینه‌های جانبی آن مانند قیمت کارتریج‌های جوهر به نسبت بالا است. به طوری که یک کاربر ممکن است در مدت زمان طول عمر پرینتر پول بیشتری را برای خرید کارتریج نسبت به خود پرینتر خرج کند. در واقع این یکی از سیاست‌های شرکت‌های تولید کننده پرینتر است تا با قیمت پایین پرینترهای جوهری مشتریان را به خود جذب کنند و در طول استفاده کارتریج‌ها را با قیمت بالا به مشتریان بفروشند. تنها شرکتی که می‌توان گفت به نوعی در جهت مخالف عمل می‌کند شرکت کوداک است. پرینترهای شرکت کوداک قیمتی بالاتر نسبت به پرینترهای رنگی دیگر شرکت‌ها دارند ودر عوض قیمت کارتریج‌های رنگی آن‌ها کمتر است.

این قیمت بالای کارتریج‌ها باعث شده تا بازار کارتریج‌های غیر اصلی و کپی در کنار کیت‌های شارژ مجدد کارتریج نیز رونق بگیرد که قیمتی به مراتب کمتر از کارتریج‌های اصلی شرکت‌ها دارند. با این وجود شرکت‌های تولید کننده به کاربران هشدار داده‌اند که کارتریج‌های غیر اصل کیفیت و طول عمر دستگاهشان را پایین می‌آورد و حتی ممکن است به عملکرد هد پرینتر آن‌ها نیز آسیب بزند. اما فروشندگان کارتریج‌های غیر اصل معتقدند این توصیه‌ها تنها برای ترساندن کاربران و مجاب کردن آن‌ها به خرید کارتریج‌های اصلی است.


سرعت پرینت

سرعت پرینترها را با مقیاس کاغذ در دقیقه (ppm) اندازه گیری می‌کنند. اما سرعتی که شرکت‌های سازنده در مورد پرینترهای خود اعلام می‌کنند معمولاً گمراه‌کننده است. زیرا شرکت‌ها زمان مورد نظر برای فرایند پرسس کردن فایل و ارسال آن را در نظر نمی‌گیرند. از این رو بهترین راه برای اندازه گیری سرعت واقعی پرینتر این است که زمان طی شده از لحظه زدن کلید پرینت در کامپیوتر را تا زمان خارج شدن آخرین برگه اندازه گیری کنید.
نکته دیگر اینکه در مورد پرینترهای جوهری سرعت پرینت همیشه یکسان نیست. هرچه تنظیمات کیفیت پرینت شما بیشتر باشد فرایند پرینت زمان بیشتری طول خواهد کشید. سرعت پرینت متن سیاه و سفید با پرینت تصاویر رنگی نیز متفاوت است.
به طور کلی هرچه سرعت پرینت بیشتر باشد پرینتر مطلوب‌تر است اما باید این مسئله را نیز در نظر داشته باشید که سرعت بالا نباید کیفیت را در پرینترها قربانی کند.


کیفیت پرینت

هرچه رزولوشن یک تصویر بر روی صفحه مانیتور بیشتر باشد تصویر با کیفیت تر و دقیق تر به نظر می‌رسد. در مورد پرینترها نیز همین قضیه صادق است. رزولوشن و کیفیت پرینت در پرینترها را با مقیاس نقطه در اینچ (dpi) اندازه گیری می‌کنند. هرچه dpi یک پرینتر بیشتر باشد تصاویر را با کیفیت و جزئیات بیشتری چاپ می‌کند. تنظیمات کیفیت پرینت برای متون با تصاویر متفاوت است و برای چاپ متون سیاه‌وسفید معمولاً رزولوشن 600x600 dpi کفایت می‌کند اما در پرینت تصاویر ممکن است رزولوشن 9600x2400 dpi نیز بسته به نیاز کاربر موجود باشد. اگر قصد چاپ تصاویر با کیفیت بسیار بالا دارید به رزولوشن پرینتر هنگام خرید دقت کنید.


کاغذ مخصوص پرینت عکس

اگر قصد دارید با پرینتر خود تعداد زیادی عکس چاپ کنید بهتر است کاغذ مخصوص چاپ عکس نیز تهیه کنید. کاغذهای معمولی جوهر را تا حدود زیادی به خود جذب کرده و کاغذ را خیس می‌کند رنگ‌ها آ به صورت زنده و طبیعی نشان نمی‌دهد. در مقابل کاغذهای مخصوص چاپ عکس با ضخامت مناسب و لایه براق یا مات خود بهترین نتیجه را در چاپ عکس به کاربر ارائه می‌دهند.


تکنولوژی بی سیم

تمام پرینترها به‌وسیله کابل یو اس بی به کامپیوتر متصل می‌شوند اما بسیاری از مدل‌های امروزی قابلیت اتصال به شبکه وای فای را نیز دارند که قابلیتی بسیار کاربردی است. به کمک اتصال بی سیم می‌توانید پرینتر را در هرکجا که می‌خواهید قرار دهید و حتی چندین کاربر به‌راحتی از پرینتر به صورت بی سیم استفاده کنند.


پرینترهای دوبلکس

اگر در هنگام پرینت گرفتن بخواهید محتوای مورد نظر خود را در دوروی کاغذ چاپ کنید باید پس از پرینت کاغذ را مجدداً در دستگاه قرار داده و روی دیگران را نیز پرینت بگیرید. پرینترهای دوبلکس این کار را به صورت خودکار و بدون دخالت کاربر انجام می‌دهند.


درگاه کارت حافظه و یو اس بی

مدل‌هایی که یکی از قابلیت‌های اصلی آن‌ها پرینت و چاپ عکس است معمولاً درگاه‌های کارت حافظه نیز برای کاربران در نظر می‌گیرند. در این صورت کاربران تنها کافی است کارت حافظه دوربین خود را خارج کرده و داخل پرینتر خود قرار دهند تا تصاویر را مستقیماً در صفحه‌نمایش پرینتر خود ببینند و موارد دلخواه را پرینت بگیرند. برخی دیگر مدل‌ها مکان اتصال فلش‌های یو اس بی را نیز دارند.

درباره اخبار ,
نظرات (0) تاریخ : پنجشنبه 23 اردیبهشت 1395 زمان : 22:47 بازدید : 188 نویسنده : M.Y
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 187
  • کل نظرات : 7
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 4
  • آی پی امروز : 13
  • آی پی دیروز : 45
  • بازدید امروز : 51
  • باردید دیروز : 121
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 2
  • بازدید هفته : 51
  • بازدید ماه : 2,279
  • بازدید سال : 15,572
  • بازدید کلی : 609,987